כיצד לבחור חוג לילד?

כיצד לבחור חוג לילד?

אחת הסוגיות איתם מתמודדים ההורים בשעות הפנאי של הילדים היא לאיזה חוג כדאי לשלוח את הילד. האם זה באמת כה חשוב או רק ממלא פונקציה של תעסוקה?
"כאשר שאלתי את בני הבכור אז בן 3 וחצי האם הוא אוהב קפוארה ורוצה שארשום אותו לחוג כמו שאר חבריו, הוא ענה לי "איך אני יכול לאהוב משהו שאני לא מכיר?", פיקח, יאמר לזכותו. משם הבנתי כי הפנטזיות שלי על ילד מקפץ ומרחף זה לאו דווקא הפנטזיות שלו וכי הוא חייב להתנסות כדי להבין אם הוא אוהב או רוצה וגם זה לוקח זמן. לנו ההורים יש את היכולת לסייע לילדינו להפיק קצת מעבר מכל חוג ובכך לעשות שימוש יעיל לפיתוח התקשורת, פיתוח מיומנויות חשיבה, מיומנויות גופניות ועוד.
הגדרת מטרות.
בבחירת חוג לילדינו נשאלת השאלה האם יש מטרה ומהי? חוג יכול לענות על כל הצרכים או על רובם, כמטפלת, אני מייחסת חשיבות רבה לערך המוסף שהילד מקבל בהקשר לצרכיו כפי שעולים בטיפול, לדוג' ילד שזקוק לחזק את חגורת כתפיים יציבה, קואורדינציה אמליץ על חוג שחייה. לילד שמתקשה לעמוד בגבולות, להתמודד עם סמכות ומשמעת עצמית המליץ על אחד מאומנויות הלחימה, ילדים עם קשיים בהבעה /בעיות רגשיות הכוון לחוג דרמה או אומנות. לשיפור הביטחון העצמי, תחושת אחריות ומסוגלות הכוון לרכיבה על סוסים.
כמו כן, חשוב לבחור בחוג המספק לילד הנאה ולמצוא את החיבור של הילד לתחום. ילדים לומדים בצורה הטובה ביותר כאשר הם נהנים. רצוי להקשיב לרצונו של הילד ולא להיצמד להגשמת הפנטזיות שלנו. .
ריבוי חוגים – האם בהכרח זה טוב?
מה שחשוב זה האיכות ולא הכמות. התפיסה לפיה ריבוי חוגים מאפשר לילד להיחשף למגוון גירויים והנאות היא נכונה, אך חייבת להיות מותאמת לאופי הילד. חשיפה לריבוי חוגים עלולה גם להיות מבלבלת או להקשות ולהעמיס על הילד. חשוב לזכור שיש לו את מטלות ביה"ס ולפעמים זה עלול ליצור תחושה של "אובר מחויבות" ולחץ. הילד מצידו עלול להרגיש מחויב, והרצון שלו לקחת על עצמו להצטיין בכל תחום יפגע בדימוי העצמי שלו – ולא זו המטרה. לכן, ייתכן ועדיף למקד את הילד בתחום שהוא אוהב , כך הוא מצידו ישקיע ויפיק את המיטב באופן שיחזק אותו ויתרום לו.

1. תקשורת עם הילד והמדריך.
חשוב לדבר עם המדריך ולספר כמה מילים על הילד, מצבו המשפחתי, מצב רגשי מיוחד, יכולותיו ואפילו מהי המטרה והציפיות מהחוג. גם אם זה נראה לכם "מציק" או " לא לעניין" , זכרו שיש לזה ערך גבוה. רצוי להתעניין ולקבל אינפורמציה מהמדריך על תפקודו של הילד מבחינה חברתית/ תפקודית לשם הערכה. הרבה פעמים שנשאל את הילד "איך היה בחוג" הוא יגיב "היה כייף", תשובה אשר לא תאפשר לנו להבין את חווייתו האמיתית. לכן, חשוב לסייע לילד להתחבר לחוג, להכיר את תכני החוג על מנת להשתמש בזה לחיזוק התקשורת מולו וכמובן, על מנת להבין את אפקטיביות החוג ותרומתו.
2. העצמה באמצעות תקשורת.
חוג יכול לבטא יכולת או כשרון של הילד, דברו על זה בכל הזדמנות. התגאו בו, ספרו לקרובי משפחה על הצטרפותו לחוג מסוים והראו שזה חשוב גם לכם, לדוג': אם הילד קיבל מדליה בכדור רגל או קיבל הערכה טובה בחוג למוסיקה או עבודתו הוצגה בהערכה וכדומה, שתפו את בני הבית – זה יחזק אותו ויבנה את הדימוי העצמי שלו.
והטיפ האחרון…בקשו מהילדים להדגים לכם מה הם למדו או ללמד אתכם ואת שאר בני הבית לדוגמא תרגילים בספורט או יצירת אומנות, הם תמיד ישמחו "להשוויץ".

השארת תגובה