בהלת מבדקים ואבחונים

מידי יום פונים אלי הורים שחשים חסרי אונים מול מערכת החינוך שממטירה עליהם 'עדכונים' על מצבו של הילד דרך האבחונים שהם צריכים לעבור. מה שמפתיע שרוב ההורים, גם לאחר שיחה עם היועצת אינם מבינם מה בדיוק הבעיה האמיתית, או מה ההבדל בין אבחון אחד למשנהו." מסבירה מיכל שפר מיכאלי, מטפלת מקצועית ומנ"כלית "עיגולים של שמחה", מרכז לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים.
הסיבות להפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות וקשיי למידה הן רבות ושונות. לעיתים, מדובר במצוקה רגשית המובילה לקושי להתרכז. ישנם מקרים בהם בעיה מוטורית ממנה סובל הילד גורמת לקושי בקריאה או כתיבה ובמקרים מסוימים אכן מדובר בהפרעת קשב "אמיתית". "לפני שאנחנו מתייגים את הילד ומפנים אותו לטיפול או לשימוש בתרופות, חשוב לדעת שיש דרך אחרת או יותר נכון סיבות אחרות. הפרעות קשב לעיתים הם רק סימפטום, לא הבעיה. ניתן לטפל ולשפר את רמת החיים והיכולת התפקודית בבית, בבית הספר ובעבודה ולכל אחד מגיעה הזדמנות להתמודד בכוחות עצמו לפני המעבר לתרופות". איתור מקור הבעיה והתאמת הטיפול הנכון הם הבסיס להצלחה.
השלב הראשוני- ייעוץ והכוונה:
השלב החשוב ביותר בטיפול בליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז הוא השלב הראשוני של ייעוץ והכוונה. כאשר מדובר בילדים, הורים רבים מוצפים במידע הזורם אליהם ממערכת החינוך או סובלים מהתמודדויות עם הסימפטומים בבית ואינם יודעים לחבר בין הדברים ולהבין את מקור הבעיה בשלב הייעוץ, מתקיים שיח פתוח עם ההורים, שמטרתו לבחון מבחינה הוליסטית את צרכיי הילד . כמו כן, נבדקות המלצות מערכת החינוך והעלאת מגוון האפשרויות הקיימות לטיפול. בשלב זה כבר נוצר סדר בבלגן, ההורים מרגישים ביטחון ומשם נפתחת הדרך להצלחה ולשיתוף פעולה מתוך רצון והבנה.
השלב השני : אבחון :
המטרות העיקריות של אבחון הם: לאתר/לשלול קושי, לזהות מולם חזקות, ולכוון להמשך טיפול. לצורך כך, קיימים סוגי אבחונים שונים:
אבחון דידקטי- אבחון מקצועי המתבצע ע"י מאבחנת דידקטית במסגרתו ניתנת הערכה לגבי היכולות הלימודיות של הנבדק (שפה, חשבון, כתיבה, קריאה). אבחון זה מהווה אינדיקציה ללקויות למידה אם בנמצא. במידה וכן, ניתנת תכנית להמשך טיפול, המלצות לסיוע והתאמות למערכת החינוך.
אבחון פסיכו דידקטי- אבחון מורחב, המאפשר להבין השפעות פסיכולוגיות בנוסף לאיתור קשיי למידה. מתבצע ע"י פסיכולוג/ית חינוכי/ת מוסמך/כת.
אבחון BRC קשב וריכוז (ללא רטלין) – אבחון המתבצע ע"י מערכת ממוחשבת מתקדמת בשילוב ניתוח נתונים ע"י פסיכולוג/ית חינוכי/ת. מטרתו לספק פרופיל קוגניטיבי של הנבדק, כגון : מוטוריקה,זיכרון, קשב לטווח ארוך/קצר, תפקודי שפה ותפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, ויסות עצמי, יכולת למידה מטעויות). במסגרת אבחון זה מתבצע תהליך מיפוי של החזקות והקשיים כתמיכה בתהליך אבחון כולל של הפרעת קשב.
אבחון מוטורי/סנסורי בשיטת אלבאום –
עפ"י שיטת אלבאום קשיי למידה ובעיות תפקוד הינם בחלק גדול מהמקרים תוצר של חוסר תיאום בין המערכות השונות, לפיכך ההתייחסות ללקויות למידה ובעיות תפקוד הינם כאל סימפטומים ולא מקור הבעיה .
בתהליך האבחון מאתרים את מקור הקשיים על בסיס בחינת תפקוד סנסורי – מוטורי, הכולל: מוטוריקה גסה /עדינה, שרירי גלגל העין,יציבה, מערכת הצלבה,קואורדינאציה, ויסות חושי, נשימה. כמו כן , משולב אבחון כירולוגי פסיכו דיאגנוסטי לבחינת מערך החזקות/ חולשות ומבנה האישיות של המטופל.

לאחר שהושלם תהליך האבחון יש לבחון את הטיפול הרלוונטי והאפקטיבי ביותר עבור הילד המתאים לצרכיו האינדיבידואלים.
כי טיפול טוב מתחיל באבחון מדויק!

לפגישת ייעוץ חינם חייגו : 074-7015551
עיגולים של שמחה – אבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה .
מיכל שפר מיכאלי – מאבחנת ומטפלת בשיטת אלבאום.

השארת תגובה