מוכנות לכיתה א

בימים אלו מתקיימת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה. עבור הורים וילדים רבים מדובר בהתרגשות גדולה לצד חששות לגיטימיים.
כמו אימא עיראקית גאה, עם סימפטומים של אימא פולניה גם אני חששתי משינויים ומעברים. במשך הזמן למדתי להתגבר על זה ולקבל את השינויים כחלק ממשהו מאוד יציב ודינאמי באותה עת שנקרא החיים. כשהבן הגדול שלי עלה לכיתה א' הייתי זקוקה לשבוע חופש, הבית שלי היה בהקפאה, אי אפשר היה לתכנן או לקבל החלטות נוספות, דמיינתי אינסוף תרחישים אופציונאליים, שעלולים להתרחש – מינימום סרט אימה. בדיעבד זה נראה לי חלק מהחיים, עיגול קטן ואולי אפילו משעשע, אז לא חשבתי כך.
ובכל זאת לצד ההרגשות שלנו, האם אנו יכולים לגרום למעבר זה להיות אפקטיבי ובעל משמעות המתמקדת לאוו דווקא בתחום המצוינות הלימודית ?
מוכנות לכיתה א' – מהי?
מוכנות לכיתה א' כוללת מספר מרכיבים הקשורים בהתפתחות מוטורית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית. כל אלו יחד מאפשרים להחליט באם הילד בשל למעבר מהגן, בו מתבצעות פעולות חווייתיות בעיקר, למסגרת בית ספר בה מתקיימות פעילויות פורמאליות של למידה. בסביבות גיל6-7, מתפתחים ומבשילים בקרב ילדינו כישורים המאפשרים להם ללמוד מיומנויות שונות ומורכבות יותר, כגון: ריכוז, הקשבה, ציות להוראות המורה ועמידה במשימות השונות. בגילאים אלו אמורה להבשיל גם יכולתו של הילד להסתגל מן הבחינה החברתית והרגשית לבית הספר, אולם אצל ילדים רבים קיים פער בין תחומי ההתפתחות השונים. למשל, ילד שהבשלתו האינטלקטואלית מהירה אך לצידה קיים עיכוב התפתחותי תנועתי-מוטורי. איתור מוקדם של קשיים אלה, מהווה אבן יסוד בהסתגלותם של ילדינו למסגרת בית הספר ומסייע במניעת בעיות התפתחות, קשב וריכוז, קשיי למידה ועוד.

סדנת מוכנות לכיתה א' – "דרך הגוף" , הינה סדנא חווייתית המיועדת לילדים העולים לכיתה א' ועוסקת בשיפור וחיזוק היכולות בארבעה תחומים עיקריים :
תחום המוטורי: מוטוריקה גסה/עדינה, שיווי משקל, פיתוח יכולת קואורדינאטיבית, יכולת העדפה צידית, יציבה נכונה, יכולת גרפו מוטורית כבסיס לכתיבה תקינה, שרירי גלגל העין כבסיס לקריאה תקינה.
תחום הקוגניטיבי: הכרת האותיות, המספרים, צורות הנדסיות, זיהוי והגדרת בעיות והבנת הקשר בין סיבה לתוצאה. קבלת החלטה לאחר איסוף נתונים ומציאת פתרון לבעיה. תכנון, ביצוע והשלמת משימות.. זיכרון, שמיעתי/ חזותי. מיון והתאמה, גודל צבע, צורה.
בתחום החברתי: יצירת מערכת קשרים וכישורים חברתיים. פיתוח היכולת לפעול כיחיד וכקבוצה. פיתוח מנהיגות ושמירה על חוקים. שיתוף של נתינה וקבלה, עזרה וכבוד לזולת.
בתחום הרגשי: מודעות לרגשות והבעת רגשות. עצמאות ורכישת ביטחון כתוצאה מהתנסויות המאפשרות בחירה . רכישת ביטחון מתוך פעילות בסביבה מוכרת ומשתנה. הצלחה והעצמת הביטחון העצמי ביכולת הגופניות והמנטליות. נקיטת יוזמה ופיתוח היצירתיות. מציאת מקום בקבוצה. עידוד פיתוח הדמיון ותנועה . הדגשת החיזוק ביכולות אישיות.
זאת לצד דגש על כישורי חיים כגון : גיוס מוטיבציה, התמדה , תקשורת תקינה, אחריות , קבלת סמכות, ניהול זמן, סדר וארגון ועוד.