אבחון מוכנות לכיתה א

אבחון מוכנות לכיתה א' – בגישת האינטגרציה התפקודיתמוכנות לכיתה א

המעבר מגן חובה לכיתה א' מתרחש על פי חוק החינוך בארץ בגילאי 6-7. שלב זה נקבע באופן סטטיסטי כשלב בו מוכן הילד לעבור למסגרת לימודית.

הזמן המדויק עבור כל ילד נקבע על פי שני גורמים: הגורם הראשון הוא תאריך לידתו (נתון אובייקטיבי) והגורם השני והיותר חשוב הוא מבדק הערכת המוכנות לכיתה א' שמבצעות הגננות בסיוע הצוותים הטיפוליים בגני הילדים (נתון סובייקטיבי).

הסיבה לביצוע האבחון נטועה בכך, שלכל ילד ישנו גרף התפתחות אישי שבו מגיע הילד לשלב המעבר ברמת מוכנות אישית שלא בהכרח תואמת את שכבת גילו. כלומר, בשכבת גיל אחת יש ילדים שמבחינה אובייקטיבית צעירים יותר מאחרים וברמת מוכנות משתנה.

אבחון מוכנות לכיתה א' – תפקיד ההורים

חשוב שההורים יבינו את משמעות מבדק הערכה ויתנו את הדעת לרמת המוכנות של הילד הן על פי התפקוד בגן והן על פי התפקוד בבית. כאשר אין ראייה הדדית לגבי רמת המוכנות חשוב לפנות לאבחון, במקום שמציע להקנות לילדים כלים לקראת מעבר משמעותי זה. התפקיד המרכזי של הורים ומורים בשלב זה הוא להיות מתואמים ולשתף פעולה בתמיכה ובחיזוק הילד.

בעבודה עם ילדים אנו מתייחסים לייחודיות ולשונות של כל ילד באופן שמעצים את תחושת הבטחון שלו. הורים שמכירים את הייחודיות של הילד, את נקודות החוזק שלו, יוכלו להעצים אותו ולעודד את הביטחון ואת הדימוי העצמי שלו, תוך הקניית כלים נוספים שיעזרו לו להסתגל לתנאים החדשים של מסגרת בית הספר.

שיטת אלבאום במהותה מבוססת על הערכת יכולות, זיהוי של מקורות הכח ושימוש בהם על מנת להניע תהליכי למידה, צמצום של פערים תפקודיים והקניית כלים להתמודדות עם דרישות בית הספר והחברה.

הערכת מוכנות בשיטת אלבאום

ההערכה בודקת מיומנויות סנסו מוטוריות הנדרשות לתפקוד תקין, וביסוס תהליכי למידה דרך איתור החוזקות ונקודות הקושי.

הערכת המוכנות לכיתה א' נעשית במסגרת סדנת מוכנות לכיתה א', כאשר במסגרת הסדנה אנו מאתרים את החוזקות ואת נקודות הקושי של כל ילד באופן פרטני, כמו כן, מתמקדת הסדנה בכישורים הנדרשים לכיתה א' בהיבטים הבאים:

  • גופני- מוטורי – מוטוריקה גסה עדינה, יציבה נשימה מודעת, קואורדינציה.
  • חברתי- רגשי – עבודה בקבוצה שיתופי פעולה, עבודה פרטנית, המקום שלי בקבוצה, היכולת לתת משוב לילדים אחרים תוך פיתוח יכולת הקשבה, מוביל/ מובל.
  • דידקטי- חשיבתי – הכרה וזיהוי אותיות, כתיבה נכונה, בסיס לקריאה, זיהוי והכרת הצלילים, תפיסה חשבונית, אסטרטגיית למידה, תכנון ובקרה עצמית.
  • חיזוק יכולות אישיות – העלאת בטחון עצמי, וויסות עצמי.
  • הקניית הרגלים – התכנים כולם מועברים במפגשים קבוצתיים באווירה של למידה חווייתית, שמטרתה לרכך את המעבר מהרגלי הגן להקניית הרגלי בית הספר ולהפיג חששות ע"י מיזוג מבוקר ומודרך לתוך מערכת הכללים החדשה. באופן זה הילדים מתנסים בחוויות שמעודדות אותם לחשיבה יצירתית ועצמאית, מציאת פתרונות לבעיות רכישת ידע רלוונטי ויצירת הקשר חיובי בין למידה להנאה.
  • ביטוי רגשי – חלק חשוב ובלתי נפרד מאבחון מוכנות לכיתה א' הוא חיזוק יכולתו לשוחח ולבטא את רגשותיו לקראת המעבר לביה"ס. בכל סדנה מתקיים שיח פתוח שנותן מקום ובמה לכל ילד לדבר על חששותיו מביה"ס ולביא נושאים מעולמו הפנימי. בסדנה נשים דגש על טיפוח יכולות השיח, ההקשבה, המשוב, העזרה ההדדית והיצירתיות במציאת פתרונות. סדנת מוכנות לכיתה א' היא מקום שבו פוגשים שותפים לדרך, חולקים יחד את ההתרגשות, את השמחה וגם את החששות.

אם אתם מצויים בלבטים באשר למעבר ילדיכם לביה'ס, אנו מזמינים אתכם להביאם לאבחון מוכנות לכיתה א' ולצרפם לסדנה שתיתן להם את כל הכלים להשתלב ולהצליח.