אבחון כירולוגי פסיכודיאגנוסטי

מהו אבחון פסיכו דיאגנוסטי?אבחון פסיכודידקטי

הינו אבחון כוללני המשלב בתוכו את התחום הדידקטי והפסיכולוגי האבחון בודק את מקורם של הקשיים בתחום הלמידה ואת הקשר שלהם למצבו הפסיכולוגי של התלמיד. בחלקו הדידקטי נבדקים הפרמטרים הבאים: תפקודי שפה ולמידה, מנגנוני למידה, תפקוד גרפומוטורי, זיכרון והערכת קשב,  פונקציות ניהוליות ויכולת חשיבה.

בחלקו  הפסיכולוגי כולל האבחון הערכה של התחום השכלי והתחום הרגשי, מטרתו  לאסוף מידע על  נקודות חוזק ונקודות חולשה של הנבדק וכן את הקשר בין הקשיים הדידקטיים והקשיים הקוגנטיביים. מטרת האבחון היא לספק ממצאים לצורך התאמות של אופן הלמידה ולצורך בניית תוכנית טיפולית להוראה מתקנת.

למה מתאימים תוצאות האבחון?

הערכה זו הינה רובד מרכזי באבחנת קשיים אקדמיים אפשריים ומהווה תנאי הכרחי לקביעת קיומה של לקות למידה. כמו כן, הערכה זו מספקת הבנה על ההיבטים הרגשיים הנלווים לקשיי הלמידה של הנבחן (שכן פעמים רבות מקור הקושי הלימודי הינו רגשי).

האבחון הפסיכודידקטי מיועד לתלמידי בתי ספר יסודי, חטיבות ביניים, תלמידי תיכון, חיילים וסטודנטים בהפניית מערכת החינוך או על פי רצון ההורים.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחון נעשה באמצעות קריאה בכף היד על פי שיטה שפיתח ד"ר הולצמן (והותאמה לצורכי העבודה הטיפולית בשיטה).

השיטה נחקרה ותקפותה אומתה באוניברסיטת בר אילן. האבחון מאתר את התכונות והפוטנציאל המולד של האדם ומערך הכוחות איתו מתפקד.

מה הם יתרונות אבחון פסיכו דיאגנוסטי?

החשיבות של האבחון הכירולוגי היא בכך שהוא מאפשר התייחסות האישית לילד, להבין את מבנה אישיותו המיוחדת ומערך כוחותיו ברגע האבחון עבור תחילת הטיפול והמשכו. לעיתים ניתן לראות שהטבע של הילד איננו בא לידי ביטוי באופן נכון ומלא עבורו. בעקבות כך הילד יכול לייצר התנהגויות שונות ולבזבז משאבים רבים.

עקב קשיי התפקוד, בני אדם נוהגים לייצר "מעקפים" לבעיותיהם. המעקפים גוזלים משאבים וכוחות רבים.המטרה באבחון היא להצליח לבנות תוכנית המתאימה למצבו הגופני, אופיו ומערך כוחותיו המיוחד של האדם. אבחון מדויק מאפשר להתמודד עם הקושי, במהירות הניתנת.

בזמן הטיפול, המטפל מתייחס לממצאי האבחון וכולל אותם בתוכנית האימון. בחלק זה של האבחון מתגלה הפוטנציאל המולד וכישוריו המיוחדים של האדם אשר אם יוכל לממש שם איכות חייו תגדל.